הרשמו לקבלת ניוזלטר שבועי כדי לא להחמיץ אף טיפ

רוצים להיות מעודכנים? לקבלה במייל של הטיפ השבועי לחיפוש עבודה:

יום ראשון, 2 ביולי 2017

ועכשיו לכו תבינו...: 48 הסיבות שבגללן לא התקבלתם לעבודה

Image courtesy of aechan at FreeDigitalPhotos.net
לא, לא התבלבלתי שם בכותרת ולא התכוונתי לכתוב 4 במקום 48. וזו בדיוק הבעיה כשמחפשים עבודה ומשהו תקוע אי שם בצנרת... קשה מאוד לזהות את מקור הבעיה ואת הגורם לתקיעות. 
שלא כמו בניסוי במעבדה, שבו ניתן לבודד גורמים כדי לבדוק איזו השפעה יש להם, כשמחפשים עבודה זה בלתי אפשרי והכל מעורבב ומבלבל.

ובאמת, גם כשהדברים נראים ממש נפלא ואתם מתקדמים שלב אחר שלב בתהליך הגיוס עלולה לצנוח עליכם פתאום תשובה שלילית כרעם ביום בהיר. "אבל מה כבר עשיתי?!" אתם תוהים... "איפה טעיתי?!" אתם שואלים את עצמכם בפליאה.

אז זהו שקיימות כל כך הרבה סיבות אפשריות לתשובה שלילית שהחלטתי להכין לכם רשימה. שורו, הביטו וראו- כנראה שהסיבה (או שילוב של מספר סיבות גם יחד) לתשובה השלילית שקיבלתם מסתתרת לה אי שם בנבכי הרשימה...:

סיבות שמקורן בכם... כן, זה כנראה משהו שעשיתם או שאמרתם או שלא עשיתם ולא אמרתם... והרי הן:

1. קורות החיים שלכם לא טובים. מה לעשות? Let's face it...! שגיאות כתיב, מידע חסר, ארוכים מידי, דלילים מידי, לא נעימים לקריאה, לא מלהיבים וכו' וכו'... מחקו את המיותר או (אבוי!) סמנו את כולם בעיגול.

2. אתם לא יודעים איך לענות נכון על שאלות קלאסיות ובסיסיות בראיונות עבודה והקטע הוא שאותן שאלות תמיד אבל תמיד עולות בכל ראיון.

3. יש בקריירה שלכם פערים וחורים גדולים מידי והתירוץ להם (אם בכלל קיים כזה) איננו משכנע בעליל.

4. אתם לא פונים למשרות מתאימות. במילים אחרות, האצבע שלכם מהירה מידי על ההדק ואתם קוראים את מודעת הדרושים בחפיפניקיות ושולחים קורות חיים על אוטומט... "אופס... הם ביקשו 5 שנות נסיון ב JAVA? מוזר, איכשהו חשבתי שב JAVASCRIPT...".

5. יש לכם בעיית TMI- נוטים לספק הרבה יותר מידי מידע בראיון ואפילו (!!OMG) להביע ספקות בנוגע לצעד הבא או בנוגע למשרה שעל הפרק כאילו המראיין היה חברכם הטוב ביותר/ השרינק/ היועץ התעסוקתי שלכם.

6. אתם לא יודעים להסביר למראיין למה אתם בכלל מעוניינים בתפקיד ובחברה.

7. אתם לא יודעים להסביר מספיק טוב למראיין מה הוא יפסיד אם לא יבחר בכם. ואם הוא אכן לא מבין אז... בעצם... ביי!

8. אין לכם מושג איפה ובאיזה תפקיד תהיו "בעוד 5 או 10 שנים".

9. שלחתם לאותה חברה כבר 7 פעמים את קורות החיים שלכם ובכל פעם לתפקיד או לתחום שונים לגמרי. להיות איש אשכולות זה דווקא אחלה, אבל כל עוד שמכם איננו ליאונרדו דה וינצ'י- כנראה שאתם לא.

10. אתם בעצמכם יודעים שאתם אובר-קוואליפייד, אבל פניתם בכל זאת.

11. לא, אין לכם שאלות לשאול את המראיין (רק על עצמכם לספר ידעתם...).

12. הממליצים שלכם לא ממליצים ואתם אפילו לא מודעים לכך וממשיכים לתת את הפרטים שלהם. כן, להפסיד תפקיד דווקא בישורת האחרונה זה הכי מבאס!

13. אתם משכילים מידי- יש לכם דוקטורט או PHD וזה מה זה מפחיד את המגייסים. כן... כשהתפקיד דורש השכלה גבוהה- זה מצוין שיש ואף חובה, אבל לא כשלתפקיד מספיק רק תואר ראשון או שני.

14. אין לכם שום השכלה גבוהה וזה גם מפחיד מידי את המגייסים. אי אפשר לספק אותם, אה?!

15. הגשתם מועמדות למשרה מאוחר מידי ומועמדים אחרים כבר מתקדמים שם בכל מיני שלבים בקנה.

16. העליתם נושאים שהאיפוק יפה להם מוקדם מידי בתהליך הגיוס (כמו מגבלות שיש לכם בשעות העבודה, כמו בקשות מיוחדות, כמו תנאי שכר...).

17. מישהו שלא סובל אתכם (עוד ממקום עבודה קודם) עובד בחברה, גילה שאתם בתהליך והטיל וטו.

18. משהו שלא הייתם מודעים לו הוציא את המראיין מריכוז בראיון העבודה. אולי כתם ענק של טחינה על הצווארון, אולי ריח חריף של זיעה... אתם כבר יכולים להמשיך את הרשימה הזו לבד...

19. עניתם לטלפון באמצע הראיון.

20. יצאתם מהראיון כלאומת שבאתם. במילים אחרות- לא השארתם שום חותם. אוויר. שכחו אתכם שנייה לאחר שהתפיידתם.

21. אתם מתוסכלים ומרירים מכל תהליך חיפוש העבודה הזה ורואים את זה עליכם וגם שומעים. טוב, וגם מרגישים...

22. אתם גרים רחוק מידי.

23. אתם יקרים מידי. או שאתם אולי עדיין לא יודעים כיצד להציג את ציפיות השכר שלכם ולנהל על זה מו"מ.

24. לא הלך לכם במבחנים המקצועיים.

25. אתם לחוצים מאוד בראיונות ורואים את זה- אתם זזים בעצבנות על הכסא, מגמגמים, שוכחים דברים, מתבלבלים מידי.

26. אתם מתקשרים יותר מידי פעמים ומוקדם מידי בכדי לברר מהי התשובה לאחר הראיון.

27. אתם לא מודעים לשפת הגוף שלכם.

28. וגם לא לחשיבות שביצירת כימיה בין אישית עם המראיין. לא בין מראיין ומרואיין אלא כאדם עם אדם אחר.

29. אתם מדקלמים בראיון את התשובות שלמדתם בעל פה ונשמעים כמו רובוט.

30. התפלקה לכם הערת לכלוך על המעסיק הקודם שלכם.

31. אתם יותר מידי מתנצלים על כל דבר במקום לעמוד על שלכם כשהמראיין שואל אתכם שאלה קשה.

32. נפלתם במבחן אמינות.

33. אתם משתמשים ביותר מידי קלישאות, ז'רגון, ראשי תיבות, מילים גבוהות ומילים פלצניות (מתנצלת על המילה) כשאתם מדברים וגם כותבים (בראיון / בקו"ח / בפרופיל הלינקדאין).

34. קורות החיים שלכם הרבה יותר יפים מכם. יש דלתא גדולה בין מה שכתוב לבין מה שמתגלה בראיון. אתם בטוחים שאתם אלה שכתבתם את קורות החיים שלכם או ששילמתם על כתיבתם ואתם אפילו לא זוכרים מה מישהו כתב לכם שם?

35. קורות החיים שלכם אולי יפים, אבל הפרופיל בפייסבוק- פחות...

36. קורות החיים שלכם יצאו מאותו פס יצור כמו קורות החיים של עשרות אלפי מועמדים אחרים. במילים אחרות- עברו שדרוג חיצוני ונראים עכשיו בול, אבל בול כמו קורות החיים של השכן, של העובד מהקומה מתחת ושל כל מחפשי העבודה מפתח תקווה, נתניה, חדרה... להמשיך?

טוב אז... האמת היא שאפשר להוסיף עוד ועוד סעיפים בחלק הזה שפה למעלה וזו בדיוק הבעיה. מצד שני... צריך לדעת לעצור איפשהו וחוץ מזה יש גם הרבה מאוד סיבות שבכלל לא קשורות אליכם באופן אישי.

כן... יש גם סיבות שתלויות במעסיק, בשיטת הגיוס, במראיינים ואין לכם שום שליטה עליהן. כמו שנאמר- זה לא אתם זה הם...בינינו, אלה הסיבות שאמורות להקל עליכם קצת את תחושת הכישלון ואת ההרגשה הרעה... וגם סיבות אלה רבות ומגוונות. הרי הן:

37. המגייס/המעסיק לא השקיעו בכתיבת הגדרת משרה ראויה. אורך מודעת הדרושים הוא 2 שורות והתיאור של המשרה כה כללי שכל עובד שיודע לנשום- עשוי להתאים. תוצאה? כל מחפש עבודה שיודע לנשום שלח קורות חיים ועכשיו אותה החברה טובעת בים של קורות חיים. בהצלחה להם!

38. המנהל המגייס מחפש Mini Me- מישהו בול כמוהו. אם אתם במקרה כאלה- אשריכם. אם לא, כל מה שתעשו או תגידו לא יעזור לכם במקרה הזה.

39. משהו בצרכים של החברה השתנה במהלך הדרך ובהתאם גם תיאור התפקיד. גם אם על הנייר בתחילה התאמתם לדרישות, עכשיו כבר לא..

40. משהו לא צפוי קרה בחברה- תקן הוקפא, לקוח אסטרטגי עבר לחברה אחרת, מנכ"ל פוטר, משקיע ברח והכל נמצא עכשיו בסימן שאלה גדול.

41. מעולם לא היתה קיימת משרה. אאוץ'!! כן, המשרה "נפתחה" כדי לייצר רושם של איתנות כלכלית, כדי לבצע ריגול תעשייתי, כדי לקבל תוצרי עבודה בחינם (מכירים את תרגילי הבית שניתנים במסגרת תהליך המיון באמתלה של בדיקת הרמה המקצועית שלכם? אז כזה...).

42. זה מכרז תפור- כבר היה מועמד בקנה, אתם יודעים... האח של החבר של השכן של המנכ"ל, אבל זה לא יפה ולא נאה לגייס ככה עובדים ומי מרשה את זה בכלל?! אז המשרה נפתחת לציבור הרחב, אבל רק בכאילו.

43. אתם בהחלט מתאימים למשרה, אבל יש מועמדים אחרים שמתאימים יותר. או לפחות... שיודעים ליחצ"ן את זה טוב יותר מכם...

44. לא כל הדרישות האמיתיות של המשרה מופיעות במודעת הדרושים. למה? כי יש מספר דברים שלא נעים לכתוב ויש אחרים שפשוט- אסור כי הם לגמרי מפלים. אז... מפרסמים תיאור משרה ללא התנאים הללו, אבל בהמשך בהחלט מסננים החוצה את קורות החיים על פיהם.

45. לא הספיקו להגיע לקורות החיים שלכם. כן, קיימת משרה פתוחה. כן, שלחתם קורות חיים וכן! אתם אפילו מתאימים! בתנאי שלא מפספסים את קורות החיים שלכם בתוך המאגר הענק, כמובן. אז מה הבעיה? שפיספסו... קוצר זמן, חוסר בכ"א, המון משרות אחרות שגם ממתינות לאיוש, ערימות של קורות חיים אחרים ו... כן, הלכתם לאיבוד אי שם. חבל.

46. המשרה כבר בכלל לא אקטואלית, אבל מישהו שם לא הספיק לעדכן את זה באתרי הדרושים ובאתר החברה.

47. המנהל הפוטנציאלי שלכם חש מאוים. אתם קצת יותר מידי מוצלחים עבורו והוא חושש לכסאו ושתחליפו אותו.

48. למרות שחשבתם שהתפקיד כבר בכיס שלכם, לשלב האחרון הגעתם שניים... והשני מקצועי בדיוק כמוכם, אבל משמעותית זול יותר.


נו, אז אתם הבנתם את זה?
בשורה התחתונה, כשקוראים את הרשימה הזו, כל קבלה של עובד לעבודה הופכת לסוג של נס, נכון?
אז הנה המסקנה:
לפעמים זה תזמון לא נכון (נסו להתראיין לאחר מועמד כוכב, כובש במיוחד), לעיתים המראיין לא ב zone והוא טרוד במיליון דברים אחרים וסתם מפספס אתכם, לפעמים בחברה קורים דברים מאחורי הקלעים שאין לכם מושג ירוק לגביהם ולפעמים זה פשוט אתם- לא מספיק מוכנים, עושים פדיחות קטנות, שוכחים, לא שמים לב, פולטים מידע מיותר... לכו תדעו. אז מה עושים? מבינים שתמיד יהיו דברים מחוץ לשליטתכם, דברים שלגמרי לא תלויים בכם, אך תמיד יהיו גם המון דברים שכן תוכלו לחדד, למנוע, לתקן- אלה הדברים שצריך להתמקד בהם- שהם באחריותכם הבלעדית. מודעות היא מחצית מהפתרון, זהו את החוליה החלשה שלכם והתאמנו על תיקונה. כמו שריר- בהתחלה זה נתפס וכואב, אבל אחרי זה מתפתח ונראה מה זה טוב...! 😃

*** לייק כבר עשיתם? לא טעיתם... :) כדי להיות בעניינים בכל הקשור לשוק העבודה, חדשות, טיפים ואפילו צחוקים- הצטרפו כאן:    https://www.facebook.com/CareerTips4Geeks/


זיהיתם כבר את עקב אכילס שלכם? יודעים מה לא זורם בתהליך או שאין לכם עדיין מושג? אם אין לכם מושג למה חיפוש העבודה תקוע- דברו איתי! לפרטים נוספים על פגישת היעוץ לחיפוש עבודה, שדרוג קו"ח, הכנה לראיונות ועוד... וכמובן גם לתיאום:
- כתיבה, בדיקה ושדרוג קורות חיים
- התאמת קורות חיים למשרה ספציפית
- פניה נכונה למשרות הנכונות
- סימולציית הכנה לראיון עבודה אישיותי ממוקדת תפקיד
- תכנון נכון של קריירה
- מיתוג נכון ברשתות חברתיות
- חיפוש עבודה באמצעות לינקדאין
- טיפים להצלחה בראיונות עבודה
- טיפים וכלים להרחבת שיטות חיפוש העבודה
- אסטרטגיות חיפוש עבודה לבכירים
- עבודה יעילה יותר עם חברות השמה
- משא ומתן על חוזים והצעות שכר

Google+

2 comments:

  1. מאיה - את נכס!
    כייף גדול לקרוא את התכנים שלך אבל מעבר לכייף - המידע חשוב ואינפורמטיבי, תודה!

    השבמחק

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...